Visie op wonen en zorg
In onze organisaties engageren mensen zich om zorg te dragen voor andere mensen.
In eerste instantie komen mensen bij ons wonen en hopen ze nog een zeker niveau van welzijn en geluk te mogen ervaren, hoewel ze meestal in een situatie van zorgbehoefte en afhankelijkheid bij ons komen aankloppen.
Als we op zoek gaan naar een goede opvang en begeleiding moeten we dan ook de vraag durven stellen: “Wat maakt mensen gelukkig?” De antwoorden variëren van bewoner tot bewoner, maar volgende accenten komen steeds weer:
- Contacten met familie en vrienden blijven belangrijk,
- Een veilige en warme thuis met mensen die zich met je verbonden weten,
- Zelfbeschikkingsrecht en autonomie,
- Privacy,
- Huiselijkheid,
- Voldoende en gepaste hulp.
Als we het verder over zorg hebben, is het belangrijk te omschrijven wat we onder zorg verstaan. We verstaan hieronder alle handelingen en benaderingen die kunnen bijdragen tot een zo hoog mogelijk niveau van welzijn en geluk van de persoon die op ons beroep doet.
Als organisatie wensen we voldoende aandacht te besteden aan het bieden van dagelijkse ‘excellente zorg’ en willen we reflecteren over de haalbaarheid van deze zorg voor de medewerkers en de betaalbaarheid voor de residenten.
Onze zorgvisie onderscheidt drie luiken die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn: een zorgtechnisch luik, een relationeel luik en een zingevend luik. Op deze manier willen we onze goede en menslievende zorg verder uitbouwen op een professionele wijze: deskundige zorg met een groot hart. We willen dit doen met een team van zorgverleners die doordrongen zijn van deze visie, voor elkaar zorgen en elkaar ondersteunen.
We willen dit doen binnen de grenzen van onze eigen mogelijkheden en beperkingen en binnen de financiële marges die de overheid ons oplegt.
Voor het management ligt de grootste opdracht erin om dit alles te faciliteren en te ondersteunen. Enkel als we hierin investeren kunnen we een zorgverlening aanbieden die een professioneel antwoord biedt op de gestelde zorgvraag.
Lees verder :